domingo, 14 de octubre de 2007

Emerson Fittipaldi

Emerson Fittipaldi: "Alonso té raó al queixar-se de McLaren"

Aquest llegendari bicampió del món, que el 12 de desembre complirà 62 anys, tornarà avui a pilotar per Montjuïc amb el seu Lotus negre John Player Special

JORDI TIÓ
--¿Com veu el final del Mundial de F-1, amb Hamilton, Alonso i Raikkonen lluitant pel títol?
--El final d'aquest Mundial sembla que hagi estat escrit per un productor de cine de Hollywood. Se'n pot fer una pel.lícula: un pilot molt jove (Hamilton) desafiant-ne un altre amb més experiència (Alonso) i els dos Ferrari (Raikkonen i Massa), uns cotxes molt ràpids però inconstants. I tot passa al Brasil. És un final somiat per a un campionat, és fantàstic, increïble.

--¿A qui veu amb més possibilitats de guanyar el GP del Brasil?
--Tècnicament, Alonso té moltes més condicions, més estructura d'equip, més experiència. Per alguna cosa és el doble campió del món. Però té un problema: els quatre punts d'avantatge que té Hamilton. Per a l'espanyol serà molt difícil aconseguir el tercer títol consecutiu, però emocionalment serà molt més difícil per a Hamilton. És jove i és més inexpert en aquestes situacions. Ja va fallar a la Xina, on va cometre un error clamorós, i tindrà molta més pressió al Brasil.

--¿Algun consell per a Alonso?
--Doncs que faci el que sap fer: pilotar ràpid i intentar aconseguir la pole position per poder dominar el gran premi. Ho ha de fer, i això és molt fàcil de dir, com faig jo ara, però la veritat és que és complicadíssim de portar a terme.

--Vostè va córrer amb McLaren, amb qui va ser campió del món, i coneix bé Ron Denis, el patró de l'escuderia. ¿Què pensa dels problemes que el pilot asturià té al seu equip?
--És molt difícil jutjar-ho des de fora, sense saber exactament què passa. Però el que és clar és que en la fórmula 1 tot està calculat al mil.límetre. Només pel fet de canviar una lliura de pressió en un pneumàtic del darrere, el cotxe es desequilibra. Llavors, si passen coses com aquesta, Fernando sí que en pot sortir perjudicat. Ell va protestar al seu dia i la seva reclamació té un fons de veritat. Té raó al queixar-se de McLaren. Però pot guanyar perquè té molt talent. No es guanya dues vegades el campionat del món sense capacitat i tècnica per vèncer.

--És a dir, que McLaren no ha fet tot el possible per ajudar-lo.
--És molt difícil de jutjar des de fora, però segurament un equip pot cometre errors.

--¿L'encertarà si se'n va de McLaren al final de temporada?
--No, està en el millor equip i on pot tenir el millor suport tècnic per tornar a guanyar el campionat. Però si vol anar-se'n, és una cosa que ha de decidir ell. Però que sàpiga que està en la millor escuderia.

--Alonso va batre el rècord que tenia vostè de ser el pilot més jove a conquistar un campionat del món. ¿L'hi ha perdonat?
--No, encara no (fa broma). Al contrari, em mereix molt respecte per això i per tot el que ha aconseguit en tan poc temps. El meu rècord va durar 35 anys i ara la marca d'Alonso la pot batre Hamilton. Ja veurem què passa... Però tinc una arma secreta a la família Fittipaldi, que és el meu nét, d'11 anys, i espero que recuperi el meu rècord per a la família.

--Avui farà diverses voltes amb el seu Lotus negre en un circuit on va guanyar el 1973. ¿Què opina dels traçats urbans? ¿Són segurs?
--Són bonics i selectius, com el de Montecarlo, on aconseguir la primera posició és fonamental. El de Montjuïc era molt ràpid i aquí no es podia continuar corrent. Arribàvem gairebé als 300 quilòmetres per hora. Els cotxes saltaven, les quatre rodes volaven. Era molt perillós.

--¿A quant posarà el seu bòlid quan surti a la pista?
--Si em posen un carro al davant perquè m'estiri, aniré molt ràpid, ha, ha, ha... No, no ho sé. Potser a 200, o més, depèn. És molt perillós. Preguntaré a l'organització del circuit a quant puc arribar.

--Vostè es va retirar de la F-1 el 1980, encara que va continuar corrent en la fórmula Indy fins al 1995. ¿A què es dedica ara?
--Sóc el responsable de l'equip del Brasil de fórmula A1, que avui competeix a la República Txeca. Continuo en el món del motor i visc entre el Brasil i els Estats Units, meitat i meitat.

--Com a brasiler també és un gran aficionat al futbol. ¿Creu que Ronaldinho ja ho ha donat tot al Barça?
--No, encara té un gran futur al Barcelona i moltes coses a fer. És un talent natural, un prodigi de jugador. Té corda per a estona, al Barça i també a la selecció brasilera.

--A Espanya, al conductor que li agrada pitjar l'accelerador a la carretera se l'anomena Fittipaldi. El seu nom s'ha imposat com a llegenda als de Schumacher, Prost i fins i tot al seu compatriota Senna. ¿Què li sembla?
--Doncs, la veritat és que és una sorpresa que em fa molt content. Espero que em continuïn posant d'exemple com a bon pilot (riu). Em sento molt feliç. A Espanya m'hi trobo com a casa.

No hay comentarios: